Woensdagochtend Amerikaanse tijd heeft Slack de beurs en aandeelhouders geïnformeerd over de klacht het bij de Europese Commissie heeft ingediend tegen Microsoft inzake Teams. De juridische stap werd al enige tijd verwacht. Belangrijk is te begrijpen wat de achterliggende problematiek is.
Techniek, marketing en commercie
In de klacht die Slack indient draait het om drie verwijten aan het adres van Microsoft. De eerste is technisch. Met beschuldigt het bedrijf uit Redmond ervan de Slack te hebben gekopieerd: “They created a weak, copycat product”. Vervolgens is dat in een bestaand product, Office geïntegreerd. Die integratie gaat inmiddels schijnbaar zo ver dat het andere producten verdringt en zich niet meer, of moeilijk, laat verwijderen.
De marketing kracht van Microsoft wordt ook genoemd, want het profiteert maximaal van de markt dominantie op het gebied van office toepassingen. Over de commercie merkt Slack op dat de kosten van Teams verstopt worden “hiding the true cost to enterprise customers”.
Zinvol en leerzaam
Of de actie van Slack zinvol is valt niet te zeggen. Als het Microsoft beschuldigt van copycat gedrag is de EC daarvoor in iedere geval het verkeerde loket. Zoiets moet voor de rechter worden gebracht. De verwijten over misbruik van de marktmacht is wel iets waar de EC zich over mag buigen.
Echt leerzaam is deze zaak tot nu toe om een andere reden. Een jaar geleden was Slack top of mind bij een grote groep. Teams zat toch nog erg in de schaduw van Skype. In extreem korte tijd is die verhouding totaal veranderd. Teams is nu een bekende naam en het gebruik van Slack staat onder druk.
Het zijn niet alleen de beleggers in Slack die zich hierom achter de oren moeten krabben. IT bedrijven kunnen dat ook doen. Zij hebben mogelijk geïnvesteerd in iets dat een beperkte levensduur heeft en waarvan de groei van het aantal gebruikers is afgevlakt.
Kracht van de combinatie
Toegegeven de marketingkracht van Microsoft is gigantisch, maar dat is vooralsnog niet de enige reden waarom het product Teams zo hard is gegroeid. Het is eerder de combinatie van geforceerd thuiswerken, die marketingpower en de gebruiksvriendelijkheid van de dienst die daarvoor heeft gezorgd.
Niet eerder is een applicatie voor B2B en B2C gebruik in zo korte tijd gegroeid en daarmee een van de meer serieuze standaarden geworden. Automatiseerders en bedrijven die diensten rond Teams leveren hebben duidelijk het geld op het juiste paard ingezet. Zien wat die diensten zijn en de eerste trends is ook leerzaam.
Binnenkort verschijnt de eerste online Teams special van ITchannelPro die dieper in gaat op al die punten. Voor het kanaal en de gebruikers is dat interessanter dan het politieke en juridische steekspel van Slack.